Nu kommer våren! En perfekt tid att se över vad besökarna hittar när de söker information om din plats. Här är checklistan som hjälper dig.
Pang på, tveka inte. Du har allt att vinna på att hålla din kommunikation uppdaterad och till hjälp för dina besökare.
1. Kartlägg
1a. Börja med att skriva en lista över VAR platsen kommuniceras i dag.
Lägg tid här! Tänk ihop med andra. Var hittar besökarna information om din plats?
Egna webbsidor.
Andras webbsidor (t ex hos Naturkartan, kommuners turistsidor, länsstyrelser, organisationer, entreprenörer, Visit-sidor.)
Instagram (vilken/vilka konton)
Facebook (vilken/vilka sidor)
Google Maps
Wikipedia
Trivago, hotels.se
Youtube (vilken/vilka kanaler)
Skyltar (var finns de, i området, utanför)
Affischer (på t ex bibliotek, turistbyråer, Naturum)
Broschyrer (vilka, var distribueras de)
"Ambassadörer" som berättar om platsen för andra (organsiationer verksamma i området, entreprenörer inom naturturism)
Saknar du någon kommunikationskanal, där du borde synas?
1b. För varje kommunikationsplats/kanal som du identifierat ovan. Lista de brister du ser. Exempelvis:
Direkta felaktigheter?
Brist på fina bilder?
Brist på illustrativa bilder? (Som visar service som dass, grillplatser, hur stigarna ser ut.)
Knapphändig tillgänglighetsinfo? (Nås platsen med buss, parkeringsplatser, dass, rullvänligt, avståndsangivelser, osv.)
Otydlig vägbeskrivning? Tänk särskilt på den som saknar lokalkännedom.
Inaktuell karta?
Trist allmäntext om platsen? (Behöver du mer hjälp här? Läs Presentera din unika plats - 7 tips för framgång)
Om det finns kommunikationskanaler där du inte finns, men vill synas. Vad vill du ha för innehåll där?
2. Uppdatera informationen
Gå igenom listan ovan och åtgärda varje brist.
Behöver du bilder? Leta i mobilkameran. Fråga kollegor i fält. Tänk både fina och illustrativa bilder. Bilderna är halva dragplåstret! Ta nya om det behövs.
Var det länge sedan du var på platsen? Besök den! Du får helt säkert nya uppslag till kommunikationsinsatser.
Behöver du ändra i papperstrycksaker? För att slippa kassera, överväg att klistra över med nytt. Kolla med tryckeri för måttbeställda klisteretiketter.
Behöver du ändra på utomhusskyltar? Kolla möjligheten att trycka på väderbeständig klisteretikett, måttanpassad, och ersätt med den. Kolla med tryckeri.
Finns det fel eller brister i kommunikationskanaler du inte råder över?Kontakta ansvarig. De är lika angelägna som du om att det blir rätt. Bjussa på bilder (tänk på copyright om du inte själv tagit bilden, och villkora gärna om byline) och trevliga texter.
3. Be om feedback
Ja, det är så jobbigt - men också så givande!
Skicka länkar till minst tre personer som är din målgrupp. Fråga om ärlig feedback. Vad är svårt? Vad är otydligt? Vad saknas?
Jobbar du inte själv ute i området? Kontakta den som jobbar praktiskt på platsen och fråga efter hens input.
Justera.
4. Sprid din uppaterade info
Nu har du bra, uppdaterad information om din plats.
Kontakta lokalmedia och sälj in din plats: "Vårens finaste utflykter!"
Gör en egen nyhet om din plats i dina kanaler: "Topp 5 säkraste platserna för vårkänsla!"
Sprid nyheten om uppdateringarna i dina sociala kanaler: "Så komplett har du aldrig sett vår tillgänglighetsinfo!"
Har ni jobbat med något speciellt i området under vintern? Berätta för de muntliga ambassadörerena så att de vet. Helst först av alla, det här är dina kompisar. Posta nyheten i dina sociala medier Tipsa lokalmedia att göra ett reportage.
5. Uppföljning
Lägg in en kalenderbokning om ett år. Så att du inte glömmer den årliga våruppfräschningen.
Vill du tipsa om dina egna tillägg till den här checklistan?
Skriv gärna en kommentar nedan! :-)
TEXT & FOTO: Therese Säfström, Nynäshamns naturutrustning
Comentários