Therese Säfström
Checklista: Vårrusta kommunikationen om din plats
Uppdaterat: 5 mars
Nu kommer våren! En perfekt tid att se över hur besökarna hittar din plats och vad de får veta när de Googlar. Här är checklistan som hjälper dig.
Vi vet att bra information är viktig för den som planerar en utflykt. Bilder, serviceinfo, kartor, tillgänglighet. Gör en systematisk översyn och hjälp dina besökare!

Kartlägg

Skriv en lista över var platsen kommuniceras i dag.
Lägg tid här! Tänk ihop med andra. Googla!
Egna webbsidor.
Andras webbsidor (t ex hos Naturkartan, kommuner, länsstyrelser, organisationer, entreprenörer, Visit-sidor)
Instagram (vilken/vilka konton)
Facebook (vilken/vilka sidor)
Google Maps
Wikipedia
Trivago, hotels.se
Youtube (vilken/vilka kanaler)
Skyltar (var finns de, i området, utanför)
Affischer (på t ex bibliotek, turistbyråer, Naturum)
Broschyrer (vilka, var distribueras de)
"Ambassadörer" som berättar om platsen för andra (organsiationer verksamma i området, entreprenörer inom naturturism)

Notera brister i kommunikationen för varje kommunikationskanal. Exempelvis:
Direkta felaktigheter
Brist på fina bilder.
Brist på illustrativa bilder (som visar service som dass, grillplatser, hur stigarna ser ut)
Knapphändig tillgänglighetsinfo (nåbar med buss, parkeringsplatser, dass, rullvänligt, avståndsangivelser, osv)
Otydlig vägbeskrivning. Tänk särskilt på den som saknar lokalkännedom.
Bristfällig karta.
Trist allmäntext om platsen. (Behöver du mer hjälp här? Läs Presentera din unika plats - 7 tips för framgång)
Uppdatera informationen

Gå igenom listan ovan och åtgärda varje brist.

Behöver du bilder? Leta i mobilkameran. Fråga kollegor i fält. Tänk både fina och illustrativa bilder. Bilderna är halva dragplåstret! Ta nya om det behövs.

Var det länge sedan du var på platsen? Besök den! Du får helt säkert nya uppslag till kommunikationsinsatser.

Behöver du ändra i papperstrycksaker? För att slippa kassera, överväg att klistra över med nytt. Kolla med tryckeri för måttbeställda klisteretiketter.

Behöver du ändra på utomhusskyltar? Kolla möjligheten att trycka på väderbeständig klisteretikett, måttanpassad, och ersätt med den. Kan bli riktigt kostnadseffektivt, kolla med tryckeri.

Finns det fel eller brister i kommunikationskanaler du inte råder över?Kontakta ansvarig. De är lika angelägna som du om att det blir rätt. Bjussa på bilder (tänk på copyright och villkora gärna om byline) och trevliga texter.
Ta feedback
Ja, det är så jobbigt - men det blir alltid bättre! Fråga din målgrupp om synpunkter.

Skicka länkar till minst tre personer som är din målgrupp. Fråga om ärlig feedback. Vad är svårt? Vad är otydligt? Vad saknas?

Jobbar du inte själv ute i området? Kontakta den som jobbar praktiskt på platsen och fråga efter hens input.

Justera!
Sprid din uppaterade info
Nu har du redan bra uppdaterad information om din plats.

Kontakta lokalmedia och sälj in: "Vårens finaste utflykter!"

Gör en egen nyhet i dina kanaler: "Topp 5 säkraste platserna för vårkänsla!"

Sprid nyheten om uppdateringarna i dina sociala kanaler: "Så komplett har du aldrig sett vår tillgänglighetsinfo!"

Titta i din lista. Finns det något kommunikationställe du vill komplettera med? Gör slag i saken!
Har ni jobbat med något speciellt i området under vintern?

Berätta för de muntliga ambassadörerena så att de vet. Helst först av alla, det här är dina kompisar.

Posta nyheten i dina sociala medier.

Tipsa lokalmedia att göra ett reportage.
Uppföljning

Lägg in en kalenderbokning om ett år. Så att du inte glömmer den årliga våruppfräschningen.
Vill du tipsa om dina egna tillägg till den här checklistan?
Skriv gärna en kommentar nedan!
TEXT & FOTO: Therese Säfström, Nynäshamns naturutrustning